Gordon Meuleman

OustFaust

Het Nationale Theater met Mark Rietman, Romana Vrede e.a.
Een filosofische roadtrip door het hoofd van Faust, vol poëzie en muziek.
vr 8 apr ’22 19:30 - 22:50
vr 8 apr ’22
19:30 - 22:50
  • vr 8 apr ’22
    19:30 - 22:50
    Pauze 21:00
    Stadsschouwburg,
    Stadsschouwburg Zaal
    Geweest

Een arts-wetenschapper raakt in een diepe existentiële crisis door het inzicht dat jarenlang studeren geen échte kennis heeft opgeleverd over de zin van het bestaan. Faust besluit zich nog één keer in het leven te storten – “zich doodleven”: dat is het motto. 

In een nachtelijke trip vol uitspattingen ontmoet Faust de mysterieuze Mafisto, de lieflijke Akira, de klassieke Helena en veel andere vreemde figuren. Maar de zin van het leven laat zich niet onthullen. Een klassiek verhaal vol spektakel, sciencefiction en literaire woordkunst.

Vrije bewerking van Tom Lanoye
Op verzoek van Theu Boermans schreef Tom Lanoye een duizelingwekkende nieuwe Faust, die hij de titel OustFaust gaf. Want hoewel hij Goethe op de voet volgt, grijpt Lanoye alle vrijheid om de klassieke Faust uit te drijven: ‘to oust’ zoals de Engelsen zeggen. Met de keuze voor Romana Vrede als Faust, staan alle verhoudingen op scherp.

OustFaust is een overrompelende 21e-eeuwse versie van Goethes klassieker, waarin de grote vragen van het leven centraal staan: waarom is er lijden? En is een beter leven maakbaar, bijvoorbeeld met behulp van religie of wetenschap? Met OustFaust neemt Theu Boermans daverend afscheid van Het Nationale Theater, met een voorstelling vol knetterende tegenstellingen. Een filosofische roadtrip door het hoofd van Faust, vol poëzie en muziek in een groots toneelbeeld.

In de pers

  • “Het is aan een groot tekstregisseur als Theu Boermans toevertrouwd om zijn acteurs die soms alle aandacht opeisende vormelijkheid van de taal te laten overwinnen en de betekenis van de woorden goed te laten doordringen.” ★★★★ NRC
  • “Romana Vrede is een blakend baken van theatraliteit. en Mark Rietman excelleert als duivel en verleider.” de Volkskrant
  • “Verpletterend gruwelijke en tegelijkertijd beeldschone eindscène.” De Telegraaf

OustFaust is een overrompelende 21e-eeuwse versie van Goethes klassieker, waarin de grote vragen van het leven centraal staan: waarom is er lijden?

Weldadig overdadige theateravond

★★★★ NRC