Saskia Törnqvist & Luc Panhuysen
-
wo 22 jan ’2020:15 - 22:15
Pauze 21:00Philharmonie,Philharmonie Van Warmerdam Zaal
Iedere compositie die hij schreef kon hem maken of breken; dat besefte hij als geen ander. Zijn strijkkwartetten, waarvan hij sommige voor zijn bureaulade schreef, boden een uitlaatklep en toevluchtsoord. Moet je zelf een Sovjetburger zijn om de dubbele boodschappen in Sjostakovitsj’ muziek te kunnen horen? In deze lezing neemt Panhuysen de cultuurpolitiek van Stalin onder de loep en laat Törnqvist zien hoe Sjostakovitsj de muziekcensuur telkens weer te slim af was.
Goed om te weten
- Onderdeel van de serie Phil Academy. Bestel hier de hele serie met 9 euro korting
- Toegangsprijs inclusief drankje en garderobe
- Servicekosten € 2 per bestelling en € 2 extra bij tickets toesturen
- Napraten onder het genot van een heerlijke borrelplank? Bestel samen met uw kaarten de Borrelplank
- Scholieren en studenten voor € 12,50: Lees de voorwaarden
- Website: Luc Panhuysen
English
Every composition he wrote could make or break him; and no one knew this better than he did. His string quartets, some of which he knew were unlikely ever to be performed, offered an outlet and artistic refuge. Do you have to have lived in the Soviet Union to hear the double meanings in Shostakovich’s music? In this lecture, Panhuysen examines Stalin’s cultural policies and gets Törnqvist to show us how Shostakovich constantly outsmarted the censors.