Lampe belicht de bandrecorder

Wo 24 juni 2015

Het is grappig hoe je bij mensen op jonge leeftijd vaak al kunt zien waar hun passies liggen. Er is er altijd één die het beste sologitaar speelt en een ander die beter bast.

Maar er is er ook altijd één die het lichtknopje bedient en de kabels aansluit, want die zijn ook keihard nodig. Zo was ik van het begin af aan bij onze eerste bluesband op de middelbare school de man van de bandrecorder, meer dan van de piano. Ik kan een aardige riedel blues ten gehore brengen, maar ik blijf tellen waar ik ben in het bluesschema en dan speel je niet op je ruggenmerg en word je nooit die topper die je moet zijn om het te maken als muzikant. Maar die bandrecorder ben ik trouw gebleven en heb een passie gehouden voor geluidstechniek. De eerste bandrecorder was een oude Philips spoelenrecorder van mijn vader, die daarmee heel fanatiek muziek opnam van de radio. Hij kruiste aan wat hem interesseerde in de radiobode en zat op het juiste moment klaar om de opnameknop in te drukken. Het berichtje in de bode scheurde hij uit en plakte dit aan de binnenkant van de kartonnen doosjes van de BASF spoelen. Ik herinner me één muziekstuk nog heel erg goed: de fameuze Misa Criolla van de Argentijnse componist Ariel Ramírez. Dat stuk draaide mijn vader heel vaak en laat nou net zondag 28 juni a.s. om 15:30 uur dit muziekstuk klinken tijdens de Koorbiënnale in de Philharmonie Haarlem. Ik zit klaar met een bandrecorder.

Elke week brengt Jaap Lampe, directeur Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, in deze column culturele activiteiten onder de aandacht. Heeft u een tip of reactie: www.twitter.com/JaapLampe.

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.