Jaap Lampe belicht zijn historische columns

In de Historische Columns blikt Jaap terug op de afgelopen twaalf jaar waarin hij wekelijks columns schreef voor het Haarlems Weekblad. Inmiddels staat de teller op ruim 500 columns. Lees hier alle delen van de Historische Columns uit 2007, 2010, 2011 en 2018.

Deel 4: Jaap belicht jubileum

Lampe belicht een gelukzalig gevoel - september 2018

Dit wordt allemaal achteraf gepraat. Excuses daarvoor, maar waar het hart vol van is, loopt de pen van over. Wat zijn wij het jubeleumjaar voor de Stadsschouwburg keigoed begonnen! De Bonte Gala Avond met Brigitte Kaandorp, Erik van Muiswinkel, Veldhuis & Kemper, Mylou Frencken en Jan J.Pieterse, in een regie van Patrick Stoof, was een doorslaand succes. Toen ik deze keur aan Haarlemse artiesten in maart 2017 voor het eerst benaderde, sprak ik zelf nog voorzichtig van ‘Een Haarlemse Revue’ en dacht ik aan 10 minuten per artiest met een oud succesnummer en misschien aan het einde een gezamenlijke finale. Wat een super suf idee van mij. Vanaf het eerste moment dat zij elkaar aan mijn vergadertafel ontmoetten sloeg de vlam in de pan. Ideeën vlogen over en weer. Wel of geen showtrap, groot orkest, confetti kanonnen, showballet; the sky was the limit. ‘Ik wil een lied schrijven over het nette Haarlem en ABN’ riep Remco Veldhuis en sneldichte meteen: ‘Hier wordt niet gealaafd, in Haarlem is men algemeen beschaafd!’ Van Muiswinkel schoot in penningmaster Barendrecht, Kaan barstte uit in een polonaise en de administrateur stak zijn hoofd om de hoek, of het wat zachter kon, zo kon hij de recettes van De Bonte Gala Avond toch nooit goed bij elkaar optellen! En ik dacht: Oh hemel, komt dit ooit goed? Maar daar was regisseur Patrick Stoof die samen met producente Ulrike Bürger vanaf repetitiedag één de touwtjes strak in handen nam. Maandag 17 september begonnen ze in een leeg repetitielokaal met script versie 9.1 en zondagavond 23 september spatte er een warm en vrolijk bad van het podium. Het dak ging eraf en de kroonluchter kwam naar beneden. Hoe fijn kun je Haarlem en The Grand Old Lady eren. Tja en voor diegenen die het hebben gemist … pech gehad, want dit ga je nooit meer meemaken. En laat het een goede les zijn voor de rest van het jubeljaar, want er kom nog zoveel moois aan. Om te beginnen 5, 6 en 7 oktober 2018 De Krijtkring van De Toneelmakerij, de laatste regie van regisseur Liesbeth Coltof. Mis die niet …

Deel 3: Jaap belicht Scrooge

Lampe belicht de premièrekriebels - december 2011

Wanneer u dit leest, zit ik bij de generale repetitie van Scrooge, onze familie kerstvoorstelling. Vrijdag 23 december is het zover, dan gaat een lang gekoesterde wens in vervulling: na tien jaar is er weer een echte Haarlemse kerstvoorstelling. Scrooge, met in de hoofdrol Erik van Muiswinkel, omringd door een vijftal profs en een twintigtal Haarlemse liefhebbers, ondersteund door de band Omnibuzz en het Haarlemse mannenkoor Zang & Vriendschap in regie van Bruun Kuijt. Ik memoreer het hier allemaal nog maar een keer, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat u het niet allang weet. We hebben zo ontzettend veel publiciteit gehad en er zijn al zoveel kaarten verkocht, dit is niet onopgemerkt gebleven. We hebben veel premières in onze Haarlemse Stadsschouwburg, maar die zijn altijd van anderen producenten en daar ben ik nooit zenuwachtig voor. Nu is het echt onze eigen première en voel ik de premièrekriebels groeien. Straks ben ik voor aanvang net zo zenuwachtig als de spelers zelf. Hiermee steken ook wij onze nek uit. Maar de voortekenen zijn gunstig en de Haarlemse touch maakt het heel speciaal. Tot 1 januari 2011 zijn we uitverkocht en in de eerste week van januari gaat het nu ook erg hard met de verkoop, zelfs 2 extra voorstellingen toegevoegd op 4 en 5 januari 2012. Dus ... als u dit Haarlemse kerstproject niet wilt missen moet u nu echt snel zijn.

Deel 2: Jaap belicht Van Warmerdam Zaal

Lampe belicht Van Warmerdam Zaal - maart 2010

Vanachter mijn bureau in de Philharmonie zie ik de grote gouden letters Van Warmerdam op de gelijknamige zaal prijken. Het verhaal is bekend: boven deze zaal was vroeger de conciërgewoning en begin jaren 50 van de vorige eeuw woonden daar Peter en Thea van Warmerdam. Peter was eigenlijk theatertechnicus in de Stadsschouwburg, maar de woning stond leeg en zij mochten er wonen. Hun drie zoons Alex, Marc en Vincent zijn aan de Lange Begijnestraat geboren. Daar liggen de roots van de artistiek begaafde familie Van Warmerdam. Toen Peter jaren later toneelmeester was in de Stadsschouwburg van Velsen werd daar door Alex, Marc en Vincent de kiem gelegd voor het fameuze muziektheatergezelschap Hauser Orkater. De oorsprong gaat natuurlijk nog iets verder terug, want het was in de Haarlemse Stadsschouwburg dat aspirant-theatertechnicus Van Warmerdam een aardig meisje zag spelen bij een van de Haarlemse amateurgezelschappen. Bij het slotapplaus na de première sloop hij naar de loges aan de zijkant van het toneel en gooide een roos aan haar voeten. Zo is het allemaal echt begonnen. En iedere keer als Orkater in de Stadsschouwburg op bezoek komt, moet ik aan dit verhaal denken. Misschien hadden Wimie Wilhelm, Bodil de la Parra en Lies Visschedijk zaterdag 27 maart 2010 helemaal nooit in deze samenstelling in het stuk De Meisjes van Mussolini op het toneel gestaan als niet bijna 60 jaar eerder een verliefde theatertechnicus een roos op datzelfde toneel had gegooid!?


Deel 1: Jaap belicht zijn allereerste column

Lampe belicht het orgel – februari 2007

Het orgel is de koningin onder de muziekinstrumenten. Het herbergt een compleet symfonieorkest in zijn binnenste. Een orgel in vol ornaat bespeeld heeft me altijd mateloos gefascineerd.

Mijn ouders vonden muziekles een onderdeel van de opvoeding. AMVJ: algemene muzikale vorming voor de jeugd. Na een jaar theorie kies je een instrument. Ik was misdienaar en koos voor het kerkorgel. Oefenen kon op het orgel in de kapel van het nonnenklooster bij het oude Antonius Ziekenhuis in IJmuiden. In mijn jeugdig enthousiasme beperkte ik me niet tot de standaard études van Henny Schouten, maar speelde ik ook het orgeldeuntje bij de zwoele hit Je t’aime moi non plus van Serge Gainsbourg en Brigitte Bardot. De nonnen stonden versteld over zo veel muzikaliteit. Uiteindelijk hield ik de dagelijkse gang naar de kapel niet vol en eindigde ik in de blues op de piano, maar ik heb altijd een zwak gehouden voor het orgel en zie: 42 jaar later ben ik directeur van de Philharmonie, het concertgebouw van Haarlem met een wereldberoemd Cavaillé-Coll orgel. We doen ons best extra activiteiten rond het orgel te programmeren, maar dat zal in aantal altijd beperkt blijven. Liefhebbers moeten dus ieder moment dat het orgel bespeeld wordt aangrijpen. Donderdag 22 februari 2007 bespeelt de Haarlemse stadsorganist Jos van der Kooy dit unieke orgel.

Cookies
Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt.
Privacy and cookies