Lampe belicht de orkestbak

U gaat het tot vervelens toe horen: 30 september 2018 bestaat de Stadsschouwburg Haarlem 100 jaar!



Een van de mooie dingen van die 100 jaar is dat we daarom zo’n mooie klassieke zaal hebben, een zogenaamde ‘bonbonnière’. Rood pluche, half rond, heel intiem. Ook vaak gememoreerd hier: het publiek zit dicht op het podium en daardoor is het contact tussen spelers en publiek heel direct en dat brengt de goede spelers vaak tot grote hoogte. De beste voorstellingen worden vaak gespeeld in Haarlem. Vanavond, vlak voor het schrijven van deze column, stond ik tevreden aan de deur van de zaal voor de voorstelling van Claudia de Breij. Het is heerlijk om dan de zaal in te kijken en al die 630 verwachtingsvolle mensen te zien zitten. Maar ik ga u nu iets bekennen, ik vind de zaal zo mogelijk nog mooier als hij uitverkocht is met 550 mensen. Huh, denkt u nu, uitverkocht met 550 mensen? Ja, als we met de orkestbak in bedrijf spelen, een opera met een heus orkest dan worden de eerste vier rijen stoelen uit de zaal gehaald en zakt de zaalvloer naar beneden. Zo ontstaat er ruimte half onder het podium om een orkest in te plaatsen voor de begeleiding van opera en dans, hoewel dat laatste bijna niet meer voorkomt. Als ik dan op het balkon zit en naar het podium kijk, met die orkestbak in bedrijf, geniet ik het meest; dat ziet er zo hemels theatraal uit. Ik kijk dus al uit naar zaterdag 17 februari ‘Antigona’, een actuele opera van de 18e-eeuwse componist Tommaso Traetta. En Opera Trionfo kennende wordt dat weer feest. Een echte opera met een echt orkest in een echte orkestbak. Je kunt mij nu al opdweilen.

Jaap Lampe, directeur Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, schrijft wekelijks in deze column over culturele activiteiten. Reageren kan via www.twitter.com/JaapLampe. Meer programma info zie www.theater-haarlem.nl.