Lampe belicht techniek

Wo 24 februari 2016

Bij het maken van theater komt veel techniek kijken. Dan kun je denken aan theatertechniek zoals licht, geluid, decors, trekkenwanden en valluiken, maar ook aan menselijke techniek zoals dansbewegingen, jongleren, acrobatiek, timing en stemtechniek.

Stemtechniek was in het klassieke theater van groot belang. Er was immers geen versterking en zonder goede stemtechniek kwam een acteur of actrice nergens. Op de toneelschool was spraak en stemtechniek een van de belangrijkste vakken. Tegenwoordig is dat wat op de achtergrond geraakt want 90% van de toneelvoorstellingen wordt gespeeld met versterking, u weet wel, zo’n plak microfoontje op het voorhoofd of langs de wang, dat met een zendertje in verbinding staat met de geluidsversterking van de zaal. Brildragers zijn dan in het voordeel, want daar kan het microfoontje ongezien in de brillenpoot verstopt worden. Freek de Jonge was een van de eersten die daar mee experimenteerde. Toen er steeds meer zendermicrofoons gebruikt gingen worden, was het van groot belang afspraken te maken over de frequentie waarop de microfoons gebruikt werden. Zo herinner ik me een keer dat ik bij de musical Nonsens zat in het Nieuwe de la Mar Theater. Tegelijkertijd stond Freek de Jonge in de Stadsschouwburg en toen één van de nonnen wilde uitbarsten in gezang, schalde ineens de karakteristieke kraakstem van Freek door de luidsprekers in het Nieuwe de la Mar Theater! Ai, vergeten de zenderfrequenties rond het Leidseplein met elkaar af te stemmen. Zaterdag 5 maart kan ik in de herkansing: de musical Nonsens in de Stadsschouwburg in Haarlem, helemaal met hun eigen zenderfrequenties.

Elke week brengt Jaap Lampe, directeur van Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, in deze column culturele activiteiten onder de aandacht. Tip of reactie? www.twitter.com/JaapLampe.

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.