Lampe belicht het beeld

Wo 18 november 2015

Bij muziek denkt iedereen in eerste instantie alleen aan geluid. Klank. Natuurlijk muziek is ook geluid, maar er is vaak ook zoveel te zien.

Juist in kamermuziek en kleine ensembles zonder dirigent is het geweldig om te zien hoe musici naar elkaar kijken, op elkaar reageren en echt zichtbaar “samenspelen”. In geïmproviseerde muziek komt daar nog bij dat er vaak dingen gebeuren die niet vooraf afgesproken en bekend zijn en moet niet alleen de solist improviseren, maar zijn of haar medespelers ook. Hoe lang gaat de solo duren? Hoe klinkt mijn begeleiding bij deze solo? Kan ik reageren op de solo? Juist in de Kleine Zaal van de Philharmonie is het dan fantastisch om bovenop de musici te zitten en ook het schouwspel dat muziek maken dan is van nabij te zien. En dan zijn er natuurlijk ook de musici die bewust beeld meenemen in hun performance. Geprojecteerd of in de performance zelf. Trouwe bezoekers van Club Phil herinneren zich vast nog de choreografieën van het Viola Quartet van Esther Apituley en het geweldige “decor” van schoenen bij het legendarische concert “Shoes” van de Japanse pianiste Tomoko Mukaiyama. Tomoko komt weer, dit keer samen met pianist Gerard Bouwhuis en ze spelen o.a. de Sacre voor twee piano’s. En natuurlijk in een decor, dit keer van televisieschermen. Ziet u het voor zich? Nee? Kom dan kijken dinsdag 24 november a.s.

Heeft u tips of een reactie op deze column? Jaap Lampe hoort dit graag via www.twitter.com/JaapLampe.
 

Nieuws

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.