Nieuws overzicht array(5) { [0]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(3) "556" ["media_galerij_id"]=> string(4) "9260" ["van"]=> string(19) "2018-06-19 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2023-06-19 12:00:00" ["type"]=> string(7) "normaal" ["titel"]=> string(27) "Lampe belicht van het padje" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(211) "

Ik schrijf deze column op mijn hotelkamer in culturele hoofdstad Leeuwarden. Zoals ik u vorige week al schreef ben ik op het halfjaarlijkse congres van de International Society for Performing Arts (ISPA).

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(2240) "

Het thema van het congres is ‘Off the beaten track’, van het padje af, theater in dorpen en op het platteland. Het sluit heel erg aan op het thema van de culturele hoofdstad, waarbij ‘mienskip’ (de gemeenschap) centraal staat. Theater ‘off the beaten track’ waaronder heel nadrukkelijk ‘locatietheater’ en ‘buiten theater’ staat midden in de mienskip. Waar wordt dat beter zichtbaar dan tijdens het jaarlijkse Oerol festival op Terschelling. Vanochtend vertrekken we dan ook met meer dan 300 theaterprofessionals uit 42 verschillende landen op de boot naar Terschelling. Ik denk dat voor vele grootheden uit de internationale theaterwereld de mond wijd openvalt. Oerol is uniek in de wereld. Bent u er nog nooit geweest? Ga er een keer naar toe! Het is een geweldige belevenis. Overigens sluit dit thema heel erg aan bij een vraag die ik mij voortdurend stel over het theater van vandaag: hoe lang is de klassieke vorm van theater (aanvang 20:15 en met 600 mensen in het donker één kant op kijken) nog houdbaar? Dit sluit straks helemaal niet meer aan op de belevingswereld van ‘de nieuwe (digitale) mens’. Je ziet die worsteling ook bij stukken als The Nation, Romeinse Tragedies en deze week FC Bergmann in het Holland Festival. Zoeken naar nieuwe ‘vormen’ van theater, waarin een andere ‘theatertaal’ wordt gesproken. Ik verheug me op deze zoektocht, want het geeft spannende nieuwe vergezichten en verrast de bezoeker meer dan ooit. In Haarlem kennen we natuurlijk ook ons theater ‘off The beaten track’ met het Spaarne Concert (7 juli) het Haarlem Cultuur Festival en de Cultuurnacht (8 en 9 september) en het Vijfhoek Kunsten Festival (15 september). We doen zeker mee met onze Haarlemse ‘mienskip’.

Jaap Lampe, directeur Stadsschouwburg & Philharmonie, schrijft wekelijks in deze column over culturele activiteiten. Reageren kan via www.twitter.com/JaapLampe. Zie progarmma op www.theater-haarlem.nl

 

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [1]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(3) "552" ["media_galerij_id"]=> string(4) "9254" ["van"]=> string(19) "2018-06-14 11:00:00" ["tot"]=> string(19) "2018-07-27 12:00:00" ["type"]=> string(7) "normaal" ["titel"]=> string(29) "Bent u jarig op 30 september?" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(0) "" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(1257) "

Stadsschouwburg Haarlem wordt op 30 september 2018 honderd jaar en nodigt jarigen uit om gezamenlijk hun verjaardag te vieren. Bent u ook jarig op 30 september? Meld u dan aan vóór 27 juli a.s. via deze website en maak kans om op woensdagavond 26 september a.s. uw verjaardag te vieren. U wordt samen met uw gast feestelijk ontvangen en u ontvangt vrijkaarten voor de jubileumvoorstelling 'Bonte Gala Avond', met Erik van Muiswinkel, Jan J. Pieterse, Brigitte Kaandorp, Veldhuis & Kemper en Mylou Frencken.

 

Klik hier om u aan te melden >

 

U kunt zich aanmelden tot 27 juli a.s. Begin augustus nemen wij contact op met alle aanmelders en maken wij bekend welke 25 jarigen hebben gewonnen.

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [2]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(3) "554" ["media_galerij_id"]=> string(4) "9258" ["van"]=> string(19) "2018-06-12 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2023-06-19 12:00:00" ["type"]=> string(7) "normaal" ["titel"]=> string(36) "Lampe belicht de culturele hoofdstad" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(404) "

Toen ik op vrijdag 16 januari 2004 mijn eerste sollicitatiegesprek onderging voor de functie van algemeen directeur van de Stichting Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, leefde in Haarlem nog de intentie om in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden. In de jaren die daarop volgden sneeuwde deze nobele ambitie onder in financiële ellende, tekorten en bijbehorende bezuinigingen.

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(2126) "

Op het moment dat u dit leest, ruim 14 jaar later, logeer ik in Leeuwarden, Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Zij wel. Ook in de regelmatig verschijnende Atlas der Nederlandse Gemeenten is de noordelijke metropool Leeuwarden Haarlem voorbij gestreefd. Doet dat pijn? Bij mij niet. Ik ben al lang geleden opgehouden met me druk maken over vergelijkende lijstjes. Ik ga uit van eigen kracht. Een paar jaar geleden was de Stadsschouwburg genomineerd als beste theater van Nederland. Dat zijn we toen net niet geworden. In de jaren daarna keken we ieder jaar in december hoopvol uit het raam, maar we zijn nooit meer genomineerd. Droevig? Nee hoor. Wij bestaan bijna 100 jaar, we doen prachtige dingen en iedereen is nog steeds dolenthousiast over onze prachtig gerenoveerde podia, dat heeft wijlen oud-wethouder Jan Haverkort toen toch maar goed gezien. Ik ben in Leeuwarden voor een groot internationaal podiumkunsten congres en ik geniet van de culturele hoofdstad van Europa. Morgen gaan we met het hele internationale congres op de boot naar Terschelling voor een voorproefje van Oerol. Een heerlijk vooruitzicht, maar ik weet ook al dat ik vrijdag toch wel weer uitzie naar de terugkeer naar mijn eigen culturele hoofdstad van Noord Holland, Haarlem, met Teylers Museum, Patronaat, Frans Hals Museum, Toneelschuur, het strand om de hoek, Caprera in de duinen en “mijn eigen” Philharmonie en bijna 100-jarige Stadsschouwburg als thuisbasis. Op vrijdagavond 16 januari 2004 werd ik na dat eerste sollicitatiegesprek vanuit Haarlem opgebeld: gefeliciteerd, je bent het geworden! Ik schrok er van en moest nog even nadenken, maar heb toen toch snel de keuze voor Haarlem gemaakt en tot op heden nooit een greintje spijt gehad.

Jaap Lampe, directeur Stadsschouwburg & Philharmonie, schrijft wekelijks in deze column over culturele activiteiten. Reageren kan via www.twitter.com/JaapLampe. Zie progarmma op www.theater-haarlem.nl

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [3]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(3) "550" ["media_galerij_id"]=> string(4) "9250" ["van"]=> string(19) "2018-06-05 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2023-06-02 12:00:00" ["type"]=> string(7) "normaal" ["titel"]=> string(23) "Lampe belicht het orgel" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(156) "

Vrijdag 25 mei is de Haarlemse organist en componist Piet Kee (1927) overleden. Kee is van onschatbare waarde geweest voor het orgelleven in Haarlem.

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(2355) "

Van 1956 tot 1989 was hij samen met Albert de Klerk stadsorganist van Haarlem en in die hoedanigheid bespeler van het fameuze Müller orgel in de Bavo en het Cavaillé-Coll orgel in de Philharmonie. Daarnaast was hij de drijvende kracht achter het tweejaarlijkse Internationaal Orgel Concours in Haarlem en de Stadsorgelconcerten. En daar weer naast was hij componist en musicus, niet alleen op het orgel, maar ook piano, klarinet en viool. Piet Kee heeft vele belangwekkende composities op zijn naam staan, maar speelde ook een rol als toonaangevend improvisator op het orgel. Het fundament dat hij, samen met zijn levenspartner Els Hendrikse, gelegd heeft onder het Haarlemse orgelleven is even solide als de fundamenten waarop onze trotse Bavo is gebouwd. Nog altijd wordt iedere twee jaar het internationaal Orgelconcours gehouden in Haarlem, deze zomer is het weer raak. Van heinde en verre stormen de internationale orgelstudenten toe om van de grootste namen in de orgel wereld les te krijgen. Tijdens het befaamde improvisatieconcours wordt op het hoogste niveau gestreden om de eer. Kee zelf won dit concours als jongeman in ’53, ’54 en ’55 drie keer achter elkaar. Jaarlijks organiseren wij nog steeds de tweewekelijkse Stadsorgelconcerten in Bavokerk en een paar in de Philharmonie. Op 29 mei is de reeks voor deze zomer weer begonnen. Tijdens het aanstaande concert, vandaag om 20:15 uur, speelt oud stadsorganist Jos van der Kooy een geheel aan Piet Kee gewijd programma. Op donderdag 5 juli om 16:00 uur speelt stadsorganist Anton Pauw, Kee’s laatste compositie: ‘Lachrimae – Vaarwel mijn orgel’. Beide concerten vinden plaats in de Grote of St. Bavo kerk. Het zullen zeker niet de laatste noten zijn van Piet Kee die door de kerk zullen schallen.

Jaap Lampe, directeur Stadsschouwburg & Philharmonie, schrijft wekelijks in deze column over culturele activiteiten. Reageren kan via www.twitter.com/JaapLampe. Meer over het programma zie www.theater-haarlem.nl.

 

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } [4]=> array(12) { ["nieuws_id"]=> string(3) "548" ["media_galerij_id"]=> string(4) "9248" ["van"]=> string(19) "2018-05-29 12:00:00" ["tot"]=> string(19) "2023-06-02 12:00:00" ["type"]=> string(7) "normaal" ["titel"]=> string(20) "Lampe belicht Renate" ["titel_taal_id"]=> string(1) "1" ["teaser"]=> string(297) "

Er zijn Artiesten en artiesten. Wat ik daarmee bedoel is: er zijn Artiesten die achter de schermen ook Artiest zijn en er zijn artiesten die achter de schermen gewoon Mens zijn. Renate Dorrestein behoorde tot de laatste categorie, een artiest die gewoon Mens is (let u op de hoofdletters!).

" ["teaser_taal_id"]=> string(1) "1" ["omschrijving"]=> string(2277) "

De eerste keer dat ik haar ontmoette was in maart 2009 in de Kleine Zaal van de Philharmonie achter de schermen van een concert uit de serie Schrijvers in concert van jazzgitarist, componiste Corrie van Binsbergen. Dorrestein las uit haar boek ‘Het duister dat ons scheidt’ op een live uitgevoerde soundtrack van Corrie van Binsbergen. Je weet het bij de eerste handdruk, als een artiest gewoon Mens is. Maar er is meer aan Renate dan gewoon Mens zijn, veel meer. In alle herdenkingsteksten van de afgelopen weken las ik dat wat ik daar aan haar zag, het mooist verwoord door de schrijver Alex Boogers en dat ga ik nooit overtreffen, maar gewoon hier citeren: “Je ving het [leven] op met humor en met lichtheid. Te nuchter voor sommigen. Een tikkeltje sardonisch. Misschien evenzo vaak onverwacht zwartgallig. Maar alleen jou lukte het om dan toch ontwapenend te zijn, om met elke scherpe opmerking weg te komen, al was het alleen maar door je zuinige glimlach, de twinkeling in je ogen, alsof je zeggen wilde: ‘O, wat zegt het stoute meisje nu toch weer!’” Journalist Frénk van der Linden kwam met het idee Renate te vragen voor een laatste openbaar interview, in haar geliefde Haarlem, in de Philharmonie. Ik mailde Renate dat ik het een eer vond haar weer te mogen ontvangen. Ze mailde per kerende post terug: “De eer is geheel aan mij!” Echt Renate. Helaas heeft ze de interviewdatum van zondag 10 juni niet gehaald. We hebben die middag meteen omgebouwd naar een In Memoriam en nog veel meer intimi haakten aan, om Renate publiekelijk eer te bewijzen. Zondagmiddag 10 juni horen we alles over de Mens achter de grote artiest Renate Dorrestein.

Jaap Lampe, directeur Stadsschouwburg & Philharmonie, schrijft wekelijks in deze column over culturele activiteiten. Reageren kan via www.twitter.com/JaapLampe. Meer over het programma zie www.theater-haarlem.nl.

" ["omschrijving_taal_id"]=> string(1) "1" ["status"]=> string(6) "actief" } }